Από το κόσκινο της κυβέρνησης θα περάσει η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ώστε το ύψος των κονδυλίων να ορίζεται με βάση τις πραγματικές ανάγκες των ιδρυμάτων, την ίδια στιγμή που στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία θα συζητηθούν τα κριτήρια των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων τμημάτων ΑΕΙ/ΤΕΙ. Κινήσεις που, εν μέσω δημοσιονομικής λιτότητας, «δείχνουν» μικρότερη χρηματοδότηση και συμμάζεμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δηλαδή, μία νέα «Αθηνά», μετά την πρώτη επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου. Κυβερνητικό στέλεχος, μιλώντας χθες στην «Κ», είπε ότι σε αυτήν τη φάση του διαλόγου θα συζητηθούν τα κριτήρια ορθολογικοποίησης του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε επόμενη φάση θα προσμετρηθεί και η πολιτική συγκυρία, θα γίνουν συγχωνεύσεις και καταργήσεις σε ΑΕΙ/ΤΕΙ.

Ειδικότερα, ένας εκπρόσωπος από κάθε ΑΕΙ/ΤΕΙ θα συνεργαστεί με στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Διεύθυνσης Οικονομικών του υπουργείου Παιδείας, ώστε να μελετήσουν τα ποιοτικά και ποσοτικά μεγέθη της λειτουργίας κάθε ιδρύματος και να ορίσουν τις πραγματικές ανάγκες χρηματοδότησής του. Η μελέτη θα βασιστεί σε στοιχεία, όπως ο αριθμός των φοιτητών, ο χρόνος και το κόστος απασχόλησης του διδακτικού προσωπικού, ο αριθμός φοιτητών ανά διδάσκοντα, ανάλογα με το αντικείμενο διδασκαλίας, κ.ά.

Βεβαίως, η καταγραφή των αναγκών μπορεί να αξιοποιηθεί από τα ΑΕΙ και το υπουργείο Παιδείας διττά: με στόχο τη μη περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης (η σωρευτική μείωση την τελευταία πενταετία φθάνει το 60%), αλλά και ως μέσο οι διοικήσεις των ΑΕΙ/ΤΕΙ να προχωρούν σε κινήσεις αυτοχρηματοδότησης, ώστε να μην κινδυνεύσει η λειτουργία των ιδρυμάτων. Για το θέμα είναι ενήμερες οι σύνοδοι των πρυτάνεων (συνεδριάζει αύριο για να μελετήσει το ν/σ για τα ΑΕΙ) και των προέδρων ΤΕΙ.

Την ίδια στιγμή, χθες η Επιτροπή Διαλόγου για την Παιδεία όρισε το ραντεβού της με τους πολίτες κάθε Τρίτη στις 7 μ.μ. στο Ινστιτούτο Παστέρ (Βασ. Σοφίας 127). Εκεί, με είσοδο ελεύθερη, θα πραγματοποιηθεί κύκλος δώδεκα συζητήσεων για εκπαιδευτικά θέματα. Η αρχή θα γίνει την Τρίτη 12 Ιανουαρίου, με τους Α. Λιάκο (πρόεδρο της επιτροπής), Κ. Γαβρόγλου (πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής), Ν. Θεοτοκά (πρόεδρο του ΕΣΥΠ) και Γερ. Κουζέλη (πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής), οι οποίοι θα παρουσιάσουν τους στόχους της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, ενώ την Τρίτη 19/1 ο λόγος θα δοθεί στους νέους. Εικοσάρηδες, έχοντας πρόσφατη την εμπειρία του εκπαιδευτικού συστήματος, θα προτείνουν αλλαγές, προβάλλοντας την ανάγκη δόμησης ενός νέου μοντέλου. Θα ακολουθήσουν συζητήσεις με θέματα την επίδραση της κρίσης στο σχολείο και στη συμπεριφορά των μαθητών, τα οικονομικά της εκπαίδευσης, το μέλλον της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, την ανασυγκρότηση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη λογική ενιαίου χώρου εκπαίδευσης-έρευνας, τις μεταπτυχιακές σπουδές. Ταυτόχρονα θα πραγματοποιηθούν παράλληλες εκδηλώσεις με εστίαση στη σχέση σχολείου-τεχνών.

Ενισχυτική διδασκαλία

Τέλος, στις 20 Ιανουαρίου αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία των τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας στα γυμνάσια (σε Αρχαία, Νέα, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία), όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Παιδείας. Για το τρέχον σχολικό έτος εκτιμάται ότι τα μαθήματα θα παρακολουθήσουν 61.380 μαθητές. Ηδη έχουν ορισθεί 515 σχολικά κέντρα ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλη την Ελλάδα

kathimerini.gr