Αρκετά χρόνια πριν στο εξωτερικό και τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και με κύριο μέσο επικοινωνίας το διαδίκτυο.
Σήμερα μπορεί κάποιος μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και με κύριο μέσο επικοινωνίας το διαδίκτυο, να ολοκληρώσει προπτυχιακές ή και μεταπτυχιακές σπουδές στα Ανοικτά Πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Κύπρου ή διαφόρων χωρών του εξωτερικού χωρίς την υποχρέωση της φυσικής παρουσίας στους πανεπιστημιακούς χώρους.
Επίσης μπορεί με την ίδια διαδικασία να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές ή να αποκτήσει πιστοποιητικά επιμόρφωσης ή εξειδίκευσης σε ένα «συμβατικό» Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα.
Παράλληλα μπορεί να επιμορφωθεί σε διάφορα θέματα που σχετίζονται με το επάγγελμά του ή να μάθει μια ξένη γλώσσα ή να προετοιμαστεί για τη συμμετοχή του σε ένα διαγωνισμό κ.λπ. από ιδιωτικούς φορείς, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται στις εγκαταστάσεις τους, έστω και για μια μικρή χρονική περίοδο.
Πλεονεκτήματα
● Υπάρχει μεγάλος αριθμός ηλεκτρονικής βιβλιογραφίας. Ακόμα και οι καθηγητές μπορούν να συνδυάζουν κεφάλαια από διαφορετικά βιβλία και να δημιουργούν νέα on line βιβλία, με την άδεια πάντα του εκδότη.
● Είναι όλα μπροστά στον υπολογιστή και ο φοιτητής μπορεί να τυπώσει οτιδήποτε θέλει, να ανατρέξει σε σημειώσεις του καθηγητή και να ξανακούσει το μάθημα όσες φορές θέλει για να το κατανοήσει.
● Ο καθηγητής μπορεί να παραδίδει κοινό μάθημα με μεγάλο αριθμό φοιτητών, ο κάθε ένας από τον δικό του χώρο, σαν να βρίσκονταν όλοι κανονικά στην αίθουσα διδασκαλίας.
● Ακόμα κι ένας ντροπαλός φοιτητής, που υπό άλλες συνθήκες δεν θα συμμετείχε ποτέ στο μάθημα, είναι πιο εύκολο να συμμετέχει διαδικτυακά.
● Επιπλέον, δεν απαιτείται κτιριακή υποδομή, δεν χρειάζονται πρόσθετες τάξεις, αφού είναι virtual τάξεις και αποφεύγεται η παρουσία των φοιτητών. Αυτό διευκολύνει πολλούς φοιτητές, οι οποίοι είναι εργαζόμενοι.
Αναγνώριση τίτλων
Για όσους προτίθενται να ακολουθήσουν τη διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης από ιδρύματα τύπου «ανοικτού πανεπιστημίου» (open university), «σπουδών εξ αποστάσεως» (distance learning) και «εξωτερικών πτυχίων» (external degrees) θα πρέπει να ελέγχουν τα παρακάτω, ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις του ν.3328/2005, άρθρο 4:
1. Η ισοτιμία των τίτλων που απονέμονται από ιδρύματα τύπου «ανοικτού πανεπιστημίου», «σπουδών εξ αποστάσεως» και «εξωτερικών πτυχίων» αναγνωρίζεται υπό τον όρο ότι τα συγκεκριμένα ιδρύματα έχουν ειδικό πρόγραμμα σπουδών για τον σκοπό αυτό.
Ειδικότερα, αν το πρόγραμμα παρέχεται από ιδρυμα που προσφέρει σπουδές τακτικής παρακολούθησης και εξ αποστάσεως σπουδές θα πρέπει το εξ αποστάσεως πρόγραμμα να προσφέρεται και με συμβατικό τρόπο και με τα ίδια ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Επίσης, σύμφωνα με τον Νόμο Ν.3328/2005 «Ολόκληρη η διαδικασία παροχής τέτοιου τύπου προγράμματος γίνεται αποκλειστικά από το ίδρυμα και όχι από άλλο με οποιονδήποτε τρόπο συνεργαζόμενο με αυτό ίδρυμα». Εξαίρεση αποτελεί η χρήση- και μόνον- χώρου στην ημεδαπή ως εξεταστικού κέντρου, που προσδιορίζεται από το ίδιο το ιδρυμα της αλλοδαπής.
Η διάρκεια των σπουδών και οι όροι αξιολόγησης, προαγωγής και αποφοίτησης των σπουδαστών πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των πανεπιστημίων της ημεδαπής και ειδικότερα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π). Ειδικότερα, το πρόγραμμα θα πρέπει:
•Να περιλαμβάνει γραπτές ή προφορικές εξετάσεις διά ζώσης/in presentia (εκτός των εργασιών ) των οποίων η επίβλεψη και η αξιολόγηση γίνεται από το επιστημονικό προσωπικό του εν λόγω ιδρύματος.
•Οι καθηγητές/αξιολογητές/επιβλέποντες του προγράμματος να είναι μέλη ή επίσημοι εξωτερικοί συνεργάτες του ακαδημαϊκού προσωπικού του ιδρύματος.
•Τέλος, σύμφωνα με απόφαση του Δ.Σ του ΔΟΑΤΑΠ, η «ισοτιμία και αντιστοιχία» τίτλων που έχουν αποκτηθεί με την διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης χορηγείται μόνον εφόσον υπάρχει αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών στο ΕΑΠ και κατόπιν σύγκρισης του προγράμματος σπουδών της σχολής στην ημεδαπή με αυτό της σχολής στην αλλοδαπή.
Σε κάθε περίπτωση ισχύει ότι για αναγνώριση της αντιστοιχίας με σχολές 4ετούς φοίτησης στην ημεδαπή απαιτείται συνεκτίμηση βασικού και μεταπτυχιακού τίτλου.
Η συνεκτίμηση αφορά τίτλους που έχουν αποκτηθεί με σπουδές «όμοιου τύπου» (ή εξ αποστάσεως ή συμβατικά). Τόσο οι προπτυχιακοί τίτλοι όσο και οι μεταπτυχιακοί αναγνωρίζονται ως ισότιμοι προς τους απονεμόμενους από το ΕΑΠ.
2. Συμπληρωματικά δικαιολογητικά για εξ αποστάσεως σπουδές. Οι ενδιαφερόμενοι αποστέλλουν στο ίδρυμα της αλλοδαπής το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί και το ίδρυμα θα πρέπει να το στείλει απευθείας στον οργανισμό, συμπληρωμένο και ενυπόγραφο από τον υπεύθυνο διεξαγωγής του προγράμματος, ώστε τα αρμόδια όργανα του φορέα να αποφανθούν για το αν μπορεί να τύχει ακαδημαϊκής αναγνώρισης.
Οι ενδιαφερόμενοι καταθέτουν όλα τα δικαιολογητικά που αφορούν το είδος των σπουδών τους (βασικό, μεταπτυχιακό, συνεκτίμηση) εκτός από τη βεβαίωση για τον τόπο των σπουδών.
3. Πρόσθετα δικαιολογητικά για την αναγνώριση τίτλων έπειτα από σπουδές εξ αποστάσεως. Σύμφωνα με απόφαση του Δ.Σ. ΔΟΑΤΑΠ, για την αναγνώριση των τίτλων σπουδών που απονέμονται έπειτα από παρακολούθηση εξ αποστάσεως σπουδών και για τους εγγραφέντες από το εαρινό εξάμηνο 2015 και μετά, θα κατατίθενται επιπλέον τα παρακάτω δικαιολογητικά:
Πιστοποιητικό γνώσης της γλώσσας στην οποία διεξάγεται το πρόγραμμα, εκδοθέν πριν την εγγραφή στο πρόγραμμα (είτε από φορέα πιστοποίησης αποδεκτό από το ΑΣΕΠ είτε από άλλο οργανισμό διεθνούς πιστοποίησης).
•Βεβαίωση του ιδρύματος ότι κατά τη διάρκεια των προφορικών εξετάσεων δεν χρησιμοποιήθηκε διερμηνέας και οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν στη γλώσσα διεξαγωγής του προγράμματος.
•Υπεύθυνη δήλωση του πολίτη ότι για τις εργασίες και τη διπλωματική εργασία δεν χρησιμοποιήθηκε μεταφραστής.