Φοιτητής ελληνικού πανεπιστημίου δήλωσε 63 μαθήματα για να εξεταστεί κατά τη διάρκεια μιας εξεταστικής περιόδου! Πρόκειται σίγουρα για ένα παγκόσμιο ρεκόρ, που αναδεικνύει τις παθογένειες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Τα ιδρύματα, με τις ευλογίες του υπουργείου Παιδείας, έχουν την τελευταία τριετία μετατραπεί σε εξεταστικά κέντρα, στα οποία κάθε φοιτητής -χωρίς ακαδημαϊκή αλληλουχία- μπορεί να εξετάζεται σε όσα μαθήματα θέλει και όποτε το επιθυμεί. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους φοιτητές που έχουν καθυστερήσει, να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, καθώς πλέον ουδείς «αιώνιος» διαγράφεται. «Αποτέλεσμα είναι από τους λεγόμενους “αιώνιους φοιτητές” να έχουμε πλέον περάσει στους “αιώνιους εξεταζόμενους”» όπως ανέφερε στην «Κ» πανεπιστημιακός. Εως και το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος 2014-15, συνολικά 178.458 φοιτητές σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ λογίζονταν ως «αιώνιοι», καθώς είχαν υπερβεί τη δωδεκαετία σπουδών. Ωστόσο, από αυτούς το υπουργείο Παιδείας εντόπισε 152.819 που δεν είχαν δώσει σημεία ζωής την προηγηθείσα διετία.
Διπλή εξεταστική
Ειδικότερα, η πλειονότητα των πανεπιστημιακών βάλλει κατά της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που εξέδωσε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου και με την οποία παγιώνει την τακτική των διπλών εξεταστικών στα ΑΕΙ/ΤΕΙ κατά τη χειμερινή εξεταστική περίοδο που ξεκινά τυπικά αύριο στα ιδρύματα. Δηλαδή, ο κ. Φίλης όρισε ότι οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τον ελάχιστο χρόνο σπουδών της σχολής (και άρα τυπικά έχουν διδαχθεί όλα τα μαθήματά της) μπορούν να εξεταστούν σε όλα (πλην της περιόδου του Σεπτεμβρίου) και στο χειμερινό εξάμηνο του Φεβρουαρίου και στο εαρινό του Ιουνίου, ανεξάρτητα σε ποιο εξάμηνο διδάσκεται το μάθημα.
Ανάλογη απόφαση είχε λάβει ο πρώην υπουργός Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος για το 2014. Βέβαια, τότε στόχος ήταν να διευκολυνθούν οι «αιώνιοι», να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Σειρά πήρε ο Ανδρέας Λοβέρδος ορίζοντας ότι όλοι οι φοιτητές -και όχι μόνο οι «αιώνιοι»- μπορούν να εξεταστούν στις εξεταστικές περιόδους του Φεβρουαρίου και Ιουνίου 2015 σε όλα τα μαθήματα που οφείλουν, ανεξάρτητα εάν διδάσκονται σε χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο. Και αυτό παρότι η τότε ηγεσία του υπουργείου είχε προβλέψει ειδική ρύθμιση (ψηφίστηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου 2014, ενόψει του έτους 2014-2015) για τους εναπομείναντες «αιωνίους» που ήθελαν να πάρουν το πτυχίο τους. «Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Παιδείας μετατρέπει τα πανεπιστήμια σε εξεταστικά κέντρα και στην καλύτερη περίπτωση σε εκπαιδευτήρια, υποβαθμίζει το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο και παρεμβαίνει στην ακαδημαϊκή αυτονομία τους» ανέφερε στην «Κ» η Ευγενία Μπουρνόβα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας του Παν. Αθηνών.
Η παγίωση των διπλών εξεταστικών έχει προκαλέσει τραγελαφικές καταστάσεις στα ιδρύματα. Ενδεικτικά, όπως είπε στην «Κ» ο κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, Δημήτρης Κουτσογιάννης, στη διπλή εξεταστική του Φεβρουαρίου 2015, φοιτητής δήλωσε για εξέταση 63 μαθήματα, μετείχε στις εξετάσεις 5 μαθημάτων και δεν πέρασε κανένα. Στην ίδια χειμερινή εξεταστική αλλά σε μάθημα θερινού εξαμήνου εγγράφηκαν για εξέταση 91 φοιτητές, προσήλθαν 13 και το πέρασαν μόνο έξι. Για φέτος, λόγω του μεγάλου πλήθους μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου (29) και λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς των διαθέσιμων αιθουσών, του αριθμού επιτηρητών και του φόρτου εργασίας της Γραμματείας, προτάθηκε οι φοιτητές να εγγράφονται (και επομένως να μπορούν να εξεταστούν) σε 10 το πολύ μαθήματα. Ωστόσο, η σχετική συνεδρίαση της κοσμητείας διεκόπη από μερίδα φοιτητών που αντιδρούν στην πρόταση.
«Η κατάσταση αυτή αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία. Είναι αντιακαδημαϊκό οι φοιτητές να εξετάζονται και να παίρνουν πτυχίο μέσω αυτής της τακτικής» τόνισε, μιλώντας στην «Κ», η Μαρία Μιμίκου, καθηγήτρια στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Ενδεικτική της χαλαρότητας του συστήματος είναι αυτό που περιγράφει, μιλώντας στην «Κ», η αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Παν. Αθηνών Βάσω Κιντή: «Πολλοί “αιώνιοι” έρχονται στην εξέταση αδιάβαστοι, και περιμένουν να ολοκληρωθεί το μισάωρο υποχρεωτικής παραμονής στην αίθουσα. Κατόπιν, αφού παραδώσουν λευκή κόλλα, αποχωρούν παίρνοντας μία βεβαίωση ότι μετείχαν στην εξέταση. Ο λόγος; Να δικαιολογήσουν τη διήμερη άδεια που έχουν πάρει από τον στρατό».
Περισσότερη η αναστάτωση παρά η ουσία
«Οι συνεχείς εισαγωγές νομοθετικών ρυθμίσεων της τελευταίας στιγμής προκαλούν αναστάτωση των σπουδών και του προγραμματισμού της Σχολής, ενώ είναι πενιχρά τα όποια οφέλη για τους φοιτητές τους οποίους υποτίθεται πως βοηθούν» αναφέρει ο κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, Δημήτρης Κουτσογιάννης. Και το αποδεικνύει η χαμηλή τελικά συμμετοχή φοιτητών στις εξετάσεις των «εμβόλιμων» (εκείνων που ανήκουν σε άλλο εξάμηνο από το τρέχον) μαθημάτων. «Η αναστάτωση που προκαλούν οι διπλές εξεταστικές αλλά και οι μεγάλης διάρκειας εξεταστικές βλάπτουν τελικά τους μέτριους φοιτητές και εκείνους από τα χαμηλά οικονομικά στρώματα» παρατηρεί, μιλώντας για το θέμα στην «Κ», η Κλέα Κατσουγιάννη, καθηγήτρια στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Το ίδιο ισχύει και με την κατάργηση των προαπαιτούμενων μαθημάτων αλλά και με τις μετεγγραφές. Ενδεικτικά, ενώ στις 14 Ιανουαρίου ανακοινώθηκαν τα ονόματα των 4.534 φοιτητών που πήραν φέτος μετεγγραφή (κατατέθηκαν 9.930 αιτήσεις), η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, στις 22 Ιανουαρίου ανακοίνωσε αύξηση του αριθμού των μετεγγραφών αλλά την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός, Νίκος Φίλης, ψαλίδισε τις προσδοκίες.
Τελικά, το πολυπόθητο εισιτήριο φαίνεται να εξασφαλίζουν επιπλέον εκείνοι που ισοψήφισαν με τον τελευταίο μετεγγραφόμενο σε κάθε Τμήμα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αυτή η ομάδα είναι περίπου 700 φοιτητές. Μεταξύ αυτών είναι και πολύτεκνοι