Ενα νέο τεχνολογικό πρόγραμμα με τίτλο Tesla θέλει να δώσει μια νέα διάσταση στην εκπαίδευση μέσω «αλληλογραφίας» βάζοντας τέλος στο «ψηφιακό» σκονάκι
Δεν μπορεί να πει κανείς ότι πρόκειται ακριβώς για επανάσταση στην Παιδεία. Η αλήθεια είναι, πάντως, ότι το πολύ σε δύο χρόνια θα ξεπεραστεί ένα βασικό πρόβλημα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Γιατί άντε και παρακολουθεί ο φοιτητής το μάθημα από το σπίτι του και την οθόνη του υπολογιστή του. Πώς, όμως, μπορεί να δώσει και εξετάσεις από εκεί και να είναι βέβαιος ο καθηγητής ότι αυτός που έχει απέναντί του είναι το πρόσωπο που δηλώνει πώς είναι είναι; Με άλλα λόγια, πώς μπορεί να αποφευχθεί το ψηφιακό σκονάκι;
Η απάντηση είναι χάρις σε ένα νέο σύστημα ταυτοποίησης, το οποίο επεξεργάστηκε μια ομάδα ερευνητών υπό τον συντονισμό του πανεπιστημίου της Βαρκελώνης Universitat Oberta de Catalunya. Το σχέδιο λέγεται Tesla (Adaptive Trust-based e-assessment System for Learning) και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2000 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και χρησιμοποιεί εργαλεία που επιτρέπουν την αναγνώριση των χαρακτηριστικών του προσώπου και της φωνής, καθώς και την αποτύπωση της επιφάνειας του πληκτρολογίου ώστε να ελέγχεται εάν ο φοιτητής προσπαθεί να αντιγράψει. Στο σχέδιο Tesla συμμετέχουν οκτώ πανεπιστήμια (μερικά από αυτά online), κέντρα έρευνας και εταιρίες νέων τεχνολογιών από δώδεκα χώρες. Η τεχνολογία υπήρχε ήδη, αλλά «σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιήθηκε μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς» διαβεβαιώνουν οι υπεύθυνοι του προγράμματος.
Για τους φοιτητές η χρήση του προγράμματος δεν θα επιφέρει κανένα επιπλέον κόστος. Αυτό που χρειάζεται είναι η webcam και κάποια άλλα εργαλεία που συνήθως διαθέτουν όλοι οι υπολογιστές. Οι δημιουργοί εγγυώνται επίσης πλήρη ασφάλεια για τα προσωπικά δεδομένα των φοιτητών. Όλα αυτά πάντως θα φανούν στο πρώτο τεστ που αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο με τη συμμετοχή 14.000 φοιτητών. Εκεί θα κριθεί και η αξιοπιστία του αλλά και η ικανότητά του να συλλέγει πληροφορίες. Γιατί, όπως εξήγησε ο Χαβιέρ Μπαρό στο Periòdico de Catalunya, «το σύστημα είναι απαραίτητο να συγκεντρώνει δεδομένα για τον φοιτητή όσο προχωρά το μάθημα. Για παράδειγμα, να ξέρει πώς γράφει, πώς συνθέτει τις φράσεις, ποιες λέξεις χρησιμοποιεί συνήθως και ποια ορθογραφικά λάθη επαναλαμβάνει».
Μη νομίζει πάντως κανείς ότι θα πεθάνει και το σκονάκι. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι ένα 4% θα καταφέρει να ξεγελάσει το σύστημα…
Δείτε το βίντεο: