"Βρήκα 82 νέα τμήματα, τα οποία ήταν ξεκρέμαστα τον Αύγουστο του 2004, χωρίς να υπάρχουν χρήματα στον προϋπολογισμό", παραδέχθηκε η πρώην υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου από το βήμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της βουλής, αναφερόμενη σε ένα πλήθος καινοτομιών και εκπαιδευτικών θεσμών, όπως το ολοήμερο σχολείο, που λειτουργούσαν ως τότε μόνο με κοινοτικά κονδύλια.

"Μου έδωσε 570 εκατομμύρια, τότε, ο κύριος Αλογοσκούφης για να καλύψω όλο αυτό το κενό. Διότι φαινόταν ότι είχαν μεταφερθεί κεφάλαια που έπρεπε να ήταν το 2004 στο 2003, λόγω εκλογών", τόνισε, υπεραμυνόμενη της υπουργίας της: "Δεν θα βρείτε ούτε μία ανάθεση με την υπογραφή τη δική μου ή οποιουδήποτε άλλου στελέχους του υπουργείου Παιδείας. Κανένα πάρτι δεν έγινε".

Λίγα λεπτά νωρίτερα, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, είχε μιλήσει για "το πάρτι που έγινε με τα κοινοτικά κονδύλια, με αντιλήψεις δυστυχώς , κράτους- πελατειακών σχέσεων στο χώρο της εκπαίδευσης". "Μέχρι την κρίση, δηλαδή μέχρι το 2009, ξοδεύτηκαν περίπου τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης, μιλάμε για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, στο χώρο της εκπαίδευσης. Τι έγιναν αυτά;", διερωτήθηκε, συμπληρώνοντας "γιατί ιδρύθηκαν σε όλη την Ελλάδα, πανεπιστημιακά τμήματα και τμήματα ΤΕΙ με κοινοτική χρηματοδότηση, χωρίς να προβλεφθεί, το 2003, η ένταξη τους;"

"Ευθύνονται τα κόμματα που κυβέρνησαν",τόνισε προσθέτοντας: "Είπε η κυρία Γιαννάκου, ότι για την ανώτατη εκπαίδευση ο προϋπολογισμός της εποχής της ήταν 1,4% του ΑΕΠ, ξέρετε πόσο είναι σήμερα; είναι 2,8% του Α.Ε.Π. το σύνολο της εκπαίδευσης και για ένα ΑΕΠ που είναι κατά 25% δηλαδή κατά 40 - 50 δισεκατομμύρια μικρότερο από την εποχή της κυρίας Γιαννάκου. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει την κατασπατάληση των πόρων που είχαμε. Το πάρτι που έγινε μέχρι την κρίση, αλλά και η πολιτική των μνημονίων, που οδήγησαν στην καταρράκωση την οικονομική και την εκπαιδευτική τα χρόνια αυτά, συνθέτουν δυστυχώς ένα πολύ δύσκολο πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίζουμε μπροστά μας. Η παιδεία πριν την κρίση, ήταν σε κρίση και μέσα στην κρίση την οικονομική είναι σε διπλή κρίση".

"Κρίσιμης σημασίας" χαρακτήρισε με τη σειρά της η Σία Αναγνωστοπούλου, αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, τον χάρτη των ΑΕΙ. "Μπορώ να καταλάβω τη λογική του ότι η εξακτίνωση Πανεπιστημίων ή Τ.Ε.Ι. και στην Περιφέρεια, μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη, μπορούσε να συμβάλει και σε κάτι πολύ σημαντικό, στο ότι τοπικές κοινωνίες αποκλεισμένες ή πιο περιθωριοποιημένες από το κέντρο, μπορούσαν να αποκτήσουν φορείς πολιτισμού και ζωτικότητας, όπως είναι πάντα η νεολαία, σε πολλές περιπτώσεις, όμως, δημιουργήθηκε ένα δύσκολο, για να μην πω άναρχο τοπίο, το οποίο πρέπει να δούμε πάλι και λέω όχι μόνο για οικονομικούς λόγους, αλλά και για ακαδημαϊκούς λόγους".

Επιμένοντας στην ανάγκη της αυτονομίας των ΑΕΙ, προσέθεσε πως "θα έπρεπε να υπάρχει μια εποπτεία του κράτους, ένα εργαλείο του κράτους που να εποπτεύει το πώς λειτουργεί η δημόσια δωρεάν παιδεία", αναφερόμενη κυρίως στα μεταπτυχιακά.

Ν. Φίλης: "Αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας τα θρησκευτικά"

Στο θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών εστίασε, στο μεταξύ ο Ν. Φίλης αναφέροντας πως "είναι αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας, της δημοκρατικά εξουσιοδοτημένης και νομιμοποιημένης πολιτείας η εκπαίδευση των παιδιών, βεβαίως σε συζήτηση και με άλλους φορείς που έχουν το δικό τους θεσμικό και συμβολικό βάρος".

Μιλώντας για τη δευτεροβάθμια είπε πως "έχουμε μετατρέψει και το δημοτικό και το γυμνάσιο και σίγουρα το λύκειο, όπως αναφερθήκατε, σε εξεταστικά κέντρα εις βάρος της εκπαιδευτικής, της διδακτικής, της μορφωτικής αξίας του σχολείου". "Δεν ξέρω εάν η λύση είναι να κάνουμε επιλογή από νωρίτερα των παιδιών, πρώιμη επιλογή όπως γίνεται σε άλλα μοντέλα εκπαιδευτικά ανάμεσα στην Γενική και την Τεχνική εκπαίδευση και από εκεί σε εισαγωγικά να χωρίζουμε την ήρα από το στάρι", τόνισε και ανέφερε πως "σίγουρα πρέπει να καταστήσουμε πιο ελκυστικό το σχολείο της Τεχνικής Εκπαίδευσης".

Επ' αφορμή δε της πρότασης της Μ. Γιαννάκου να υπάρχει δυνατότητα "ο εκπαιδευτικός πρέπει να μπορεί και να συστήσει άλλα βιβλία και να χρησιμοποιήσει τις πηγές – για αυτό και τα βιβλία πρέπει να έχουν πηγές – και να συζητήσει άλλα θέματα, τα οποία δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι της αρμοδιότητάς του", ο υπουργός Παιδείας, ανέφερε: "Το «Κουρίκουλουμ» είναι μια κατεύθυνση που την Ευρώπη συζητείται, δηλαδή, όχι η αναλυτική περιγραφή κεφαλαίο προς κεφάλαιο και λέξη προς λέξη το τι θα διδάξει ο δάσκαλος, αλλά οι κατευθύνσεις και το επίπεδο γνώσεων για κάθε μια τάξη, μέσα στο πλαίσιο που θα πρέπει να κινείται ο δάσκαλος και θα επωφελείται η νεολαία".

Σημειωτέον, στη σημερινή επιτροπή αρνήθηκαν να παραστούν οι πρώην υπουργοί Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου και Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ενώ για προσωπικούς λόγους δεν παρέστη ο Γεράσιμος Αρσένης, ο οποίος όμως απέστειλε υπόμνημα προς την διαδικασία. Θέτει ζητήματα αλλαγών του περιεχομένου σπουδών στο λύκειο, αλλαγή του τρόπου πρόσβασης στην τριτοβάθμια, ώστε να είναι ανοικτή και ταυτόχρονα να επιτρέπει την οριζόντια κινητικότητα, καθώς και ζητήματα αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μαθητών.

Η επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής έχει οριστεί για τις 17 Μαρτίου, όπου θα συζητηθεί κείμενο συμπερασμάτων του πρώτου κύκλου συνεδριάσεων της επιτροπής στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου.

avgi.gr