Η προοπτική προκαλεί οξύτατες αντιδράσεις από τα ΤΕΙ, οι οποίες αναμένεται να επεκταθούν στις τοπικές κοινωνίες.
Συνολικά 55 τμήματα ΤΕΙ έχουν το ίδιο αντικείμενο με 45 γειτονικά τους –στην ίδια πόλη– πανεπιστημιακά τμήματα. Τα αντικείμενά τους είναι κυρίως η Ηλεκτρολογία, η Μηχανολογία και η Διοίκηση Επιχειρήσεων. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για τα... συνώνυμα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Στοιχεία που πυροδοτούν οξύτατες αντιδράσεις από τα ΤΕΙ, καθώς αποτελούν ενισχυτικά της επιχειρηματολογίας του υπουργείου που ετοιμάζεται για συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ωστόσο η Ελλάδα έχει ανάγκη 264 τμήματα πανεπιστημίων και 182 ΤΕΙ; Μάλιστα, 16 δεν έχουν ούτε έναν μόνιμο διδάσκοντα.
Ειδικότερα, η τύχη των ΤΕΙ θα συζητηθεί σήμερα στη συνάντηση της Σίας Αναγνωστοπούλου, αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας, αρμόδιας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τους προέδρους των ιδρυμάτων. Το κλίμα έχει δυναμιτίσει έκθεση (την υπογράφουν οι Σπύρος Γεωργάτος, Κώστας Γαβρόγλου και Δήμητρα Μακατσώρη) στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου. «Σε πολλές περιπτώσεις, ο αντιεπιστημονικός κατακερματισμός των γνωστικών αντικειμένων και η χωρίς καμία ακαδημαϊκή λογική γεωγραφική διασπορά τους έχουν οδηγήσει στην όξυνση των αντιθέσεων ανάμεσα σε περιφερειακά και κεντρικά ΑΕΙ, τμήματα υψηλής και χαμηλής ζήτησης, τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ του ίδιου γνωστικού αντικειμένου. Κομματικές προτεραιότητες και πιέσεις παραγόντων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οδήγησαν στη διασπορά πολλών νέων τμημάτων σε πόλεις και κωμοπόλεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αρωγοί σε αυτή τη διαδικασία ήταν οι διοικήσεις των ιδρυμάτων και διδάσκοντες», λέει η έκθεση, που σε άλλο σημείο επισημαίνει ότι «προέκυψαν τμήματα που δεν αντέχουν σε κανένα είδος αξιολόγησης». Η έκθεση προτείνει την επαναξιολόγηση και ποιοτική αναβάθμιση των ισχυρών ΤΕΙ. Σε βραχυ-μεσοπρόθεσμη βάση, προβλήματα όπως, π.χ., η λειτουργία ΤΕΙ που προσελκύουν ελάχιστους φοιτητές ή ταυτίζονται θεματικά με αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα, πρέπει να αντιμετωπισθούν με πρόγραμμα λελογισμένων συγχωνεύσεων. «Ενα πρώτο βήμα θα ήταν η εθελοντική συγχώνευση ομοειδών/ομολόγων μονάδων», προσθέτει. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι το σχέδιο του υπουργείου είναι να δοθεί χρόνος στα μεσαίας αξιολόγησης τμήματα να αναβαθμισθούν, και τα χαμηλής να μετατραπούν σε δομές μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Για την αξιολόγηση θα ληφθούν στοιχεία όπως ο αριθμός των φοιτητών, των μαθημάτων, των διδασκόντων.
Ο σχεδιασμός προκαλεί οργή στα ΤΕΙ, η οποία θα αποτελέσει τη φλόγα για επέκταση των αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες και τον πολιτικό κόσμο (όπως συνέβη και με το σχέδιο «Αθηνά» το 2012). Ενδεικτικά χθες, το προεδρείο της Συνόδου Προέδρων ΤΕΙ εξέδωσε οξύτατη ανακοίνωση στην οποία, μεταξύ άλλων, βάλλει κατά της έκθεσης της επιτροπής: «Είναι μονόπλευρη και χωρίς τεκμηρίωση. Καμία από τις εισηγήσεις της Συνόδου Προέδρων ΤΕΙ και των μελών από τα ΤΕΙ που μετείχαν στην επιτροπή δεν ελήφθη υπόψη. Κατά καιρούς και όχι μόνο τώρα, “ομάδα” γνωστών πανεπιστημιακών προσπαθούσε και προσπαθεί να καταργήσει τα ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα. Η ιστορία επαναλαμβάνεται ως κακόγουστη φάρσα. Πραγματικά μέχρι σήμερα η πολιτεία δεν έχει διδαχθεί τίποτα; Δεν παρακολουθεί τι γίνεται στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες; Η μόνη εφικτή πρόταση είναι τα ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα να γίνουν Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών».
Το ερώτημα είναι εάν η ηγεσία του υπουργείου θα αναλάβει το πολιτικό κόστος να προχωρήσει σε ουσιαστική αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κάτι που δεν έγινε με την «Αθηνά» επί Κ. Αρβανιτόπουλου. Βέβαια, πρόσφατα η Σία Αναγνωστοπούλου μετέχοντας στη Σύνοδο Υπουργών Παιδείας της Ε.Ε. ανέφερε τρία ΑΕΙ ως παράδειγμα για την ανάπτυξη που πρέπει να σχεδιαστεί με βάση το μεγάλο δυναμικό των ιδρυμάτων: το Πανεπιστήμιο Πατρών, το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Πατρών. Ισως να είναι τα ιδρύματα που γνωρίζει καλύτερα, καθώς ανήκουν στην εκλογική της περιφέρεια...
kathimerini.gr ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ