ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ avgi.gr
Στα 61 ανέρχονται τα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ των οποίων η αναλογία καθηγητών ανά μεταπτυχιακό πρόγραμμα που διοργανώνουν είναι κάτω από οκτώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που αναγράφονται στα ΦΕΚ ίδρυσης / επικαιροποίησής τους. Οκτώ είναι, σύμφωνα με τον νόμο και οι μόνιμοι καθηγητές που πρέπει να έχει στο δυναμικό του ένα τμήμα για να χαρακτηρίζεται αυτοδύναμο. Μπορεί, λόγου χάρη, ένα τμήμα να έχει 20 μέλη ΔΕΠ, αν όμως διοργανώνει πέντε μεταπτυχιακά, η αναλογία καθηγητών ανά μεταπτυχιακό είναι τέσσερα. Στην πράξη, δηλαδή, "αίρεται" η αυτοδυναμία.
Η μελέτη τέτοιων περιπτώσεων βρίσκεται στο "μικροσκόπιο" της αρμόδιας επιτροπής για τον εξορθολογισμό του χάρτη των μεταπτυχιακών σπουδών, που "τρέχει" υπό την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου. Πρόκειται για τον εξορθολογισμό τον οποίο έχει προαναγγείλει ως νομοσχέδιο που θα έρθει εντός των καλοκαιρινών μηνών και ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, μιλώντας στην "Α" την περασμένη Κυριακή. Σε τι συνίσταται, όμως;
Όριο στα δίδακτρα
Πρώτο στην ατζέντα της επιτροπής και του υπουργείου είναι το ζήτημα των διδάκτρων. Μεταπτυχιακά έρευνας δωρεάν και εξειδίκευσης με δίδακτρα, τα οποία όμως θα έχουν όρια, έχει ανακοινώσει η Σ. Αναγνωστοπούλου. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται και το ενδεχόμενο ύπαρξης τουλάχιστον ενός δωρεάν προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών ανά τμήμα ή ίδρυμα (ανάλογα με το αντικείμενο).
Ζήτημα αυτοδυναμίας
Ακολουθεί το ζήτημα της ακαδημαϊκότητας, όχι ως προς το περιεχόμενο των παρεχόμενων γνώσεων, αφού σε καμία περίπτωση δεν αίρεται η αυτοδυναμία των τμημάτων να αποφασίζουν για τα προγράμματα σπουδών τους· αυτό που ενδιαφέρει είναι η αυτοδυναμία όσον αφορά το δυναμικό κάθε τμήματος. Τα στοιχεία που έχει στα χέρια της η επιτροπή είναι ενδεικτικά της κατάστασης που ισχύει σήμερα.
Ανάμεσα στα τμήματα με ιδιαίτερα χαμηλή αναλογία καθηγητών ανά ΠΜΣ πλειοψηφούν εκείνα των πανεπιστημίων και όχι εκείνα των ΤΕΙ, όπως ενδεχομένως να ήταν "λογικοφανές". Όπως εκτιμά η επιτροπή, η "άρση" της αυτοδυναμίας, στην πράξη σημαίνει συνεργασία με μέλη ΔΕΠ άλλων τμημάτων ή ιδρυμάτων ή η πρόσληψη συνεργατών.
Θετικό από τη μία, αφού η διαϊδρυματικότητα μπορεί να προωθήσει την έρευνα και την επιστημονική γνώση, από την άλλη όμως αφήνει "παράθυρο" για δύο ενδεχόμενα: συγκεκριμένες μόνιμες συνεργασίες, που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να αφορούν ιδιαίτερα "παχυλά" μεταπτυχιακά σε επίπεδο διδάκτρων -άρα και πληρωμών. Συν επιβάρυνση άλλων τμημάτων. Αλλά αυτό είναι μάλλον το λιγότερο...
Τα δίδακτρα τα οποία αναφέρονται στους ιστοτόπους των τμημάτων, κατά πλειονότητα, φαίνεται να φτάνουν έως και τα 15.000 ευρώ (σε τμήμα Οδοντιατρικής μεγάλου πανεπιστημίου). Γενικά πάντως στα πανεπιστήμια, τα υψηλότερα δίδακτρα εντοπίζονται σε τμήματα με γνωστικά αντικείμενα συναφή των οικονομικών επιστημών και της διοίκησης.
Στα ΤΕΙ οι μέγιστες τιμές διδάκτρων είναι χαμηλότερες από εκείνες στα πανεπιστήμια, όμως αφορούν το σύνολο των μεταπτυχιακών τους. Τα υψηλότερα ποσά εντοπίζονται σε τμήματα διοίκησης επιχειρήσεων και λογιστικής / χρηματοοικονομικών.
Συνολικά τα δωρεάν μεταπτυχιακά στη χώρα είναι μόλις 211. Λιγότερα από το 1/3 του συνολικού αριθμού. Φαίνεται πως το υπουργείο έχει πολλή δουλειά να κάνει...