19 τμήματα μεταβατικότητας - Επιτροπή επεξεργάζεται νέο σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, την ώρα που αναζητείται λύση για τα τμήματα που "κλείνει" το σχέδιο "Αθηνά"
Δύο στην Θεσσαλονίκη, ένα στην Αθήνα, από ένα σε Καστοριά, Δράμα, Καλαμάτα, Μεσολόγγι και Χαλκίδα, από δύο στα ΤΕΙ Κρήτης, Λαμίας και Λάρισας και τέσσερα στο ΤΕΙ Πάτρας· 19 στο σύνολο είναι τα τμήματα μεταβατικού χαρακτήρα των τεχνολογικών ιδρυμάτων που στην επόμενη διετία θα κληθούν να αποφασίσουν για το μέλλον τους.
Η μεταβατικότητά τους δεν αφορά μόνο το ανθρώπινο δυναμικό που τα υποστηρίζει· ορισμένα εξ αυτών έχουν πάνω από 7 καθηγητές, άλλα βέβαια... κανέναν. Αφορά κυρίως τη διασπορά τους στον χάρτη της χώρας -κριτική που εξαρχής είχε διατυπωθεί στο σχέδιο του υπουργού Παιδείας του σχεδίου “Αθηνά” Κ. Αρβανιτόπουλου.
Σ. Αναγνωστοπούλου: Χωρίς ακαδημαϊκά ή παραγωγικά κριτήρια η "Αθηνά"
“Το σχέδιο 'Αθηνά' των κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ δημιούργησε ένα ανορθολογικό τοπίο, κλείνοντας ή συγχωνεύοντας τμήματα των ΤΕΙ χωρίς ακαδημαϊκά ή παραγωγικά κριτήρια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες τμήματα να βρίσκονται σήμερα σε μεταβατική κατάσταση”, δήλωσε χθες η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, κατόπιν συνάντησής της με τον δήμαρχο Αιγιαλείας Θανάση Παναγόπουλο και τον συνεργάτη του Χρήστο Σπηλιωτόπουλο.
Στη συνάντηση τέθηκε το ζήτημα του τμήματος Οπτικής-Οπτομετρίας του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας που εδρεύει στο Αίγιο, και η υπουργός τόνισε ότι έχει συγκροτηθεί επιτροπή στο υπουργείο Παιδείας για την εξέταση του θέματος επαναλειτουργίας ανάλογων τμημάτων. Όπως έγραφε χθες η “Α”, η επιτροπή αποτελείται από καθηγητές ΤΕΙ, προκειμένου να ζητηθεί η γνώμη τους για την αναδιαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη - σε επόμενη φάση, καθώς προς ώρας στο υπουργείο Παιδείας δεν βιάζονται να υλοποιήσουν ένα μεγάλο και κοστοβόρο σχέδιο αναδιαρθρώσεων.
Τέλη Νοεμβρίου το πόρισμα για τα ΤΕΙ
“Η ρύθμιση θα είναι συνολική για τα τμήματα που βρίσκονται σε εκκρεμότητα και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι αποσπασματική. Τα πορίσματα της αρμόδιας επιτροπής αναμένονται μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου” τόνισε χθες η Σ. Αναγνωστοπούλου, συμπληρώνοντας πως “τέτοιου περιεχομένου αποφάσεις λαμβάνονται σε συλλογικό κυβερνητικό επίπεδο καθώς εμπίπτουν στο ζήτημα της ανασυγκρότησης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και αφορούν ταυτόχρονα στη σύνδεση των ΑΕΙ με την παραγωγική ανασυγκρότηση”.
Όπως είπε, στο ίδιο καθεστώς με το τμήμα Οπτικής - Οπτομετρίας “βρίσκεται και το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας στην Πάτρα, καθώς και πολλά άλλα τμήματα σε ολόκληρη τη χώρα”. Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες το υπουργείο Παιδείας έβγαλε ανακοίνωση για το Τμήμα Διοίκησης, Οικονομίας και Επικοινωνίας Πολιτιστικών και Τουριστικών Μονάδων του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας: “Πρόθεση να παραμείνει ανοικτό, να σταματήσουν αυτοί/ές που υπονομεύουν την καλή λειτουργία και το μέλλον του".
Ξανά στα μηχανογραφικά
Υπάρχουν ορισμένα ΤΕΙ που επεξεργάζονται ήδη κοινές δράσεις με τα οικεία πανεπιστήμια, προκειμένου να διερευνήσουν αρχικά τις προοπτικές συνεργασιών. Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι στο νομοσχέδιο που συζητείται προς ώρας για τα μεταπτυχιακά δίνεται στους καθηγητές τους η δυνατότητα επίβλεψης διδακτορικών.
Οι συγχωνεύσεις, ωστόσο, επιμέρους τμημάτων είναι θέμα για το οποίο καλούνται να τοποθετηθούν. Τις εισηγήσεις τους έχει ζητήσει από τον Ιούνιο η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σ. Αναγνωστοπούλου, καθώς πλησιάζει η ώρα της κρίσης της “Αθηνάς” τον Οκτώβριο του 2018.
Όπως έγραφε χθες η “Α”, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο ορισμένα εξ αυτών να μπουν ξανά στα μηχανογραφικά της ερχόμενης ακαδημαϊκής χρονιάς. Για τα πιο αδύναμα εκ των τμημάτων, τα οποία τα ΤΕΙ θέλουν να κρατήσουν, πολλές φορές έχει διατυπωθεί η ανάγκη να ενισχυθούν με τις πιστώσεις που αποδίδει στα ΤΕΙ το υπουργείο Παιδείας (1.500 ως το 2019). Αυτό, όμως, πια είναι στο δικό τους χέρι.
Σαφώς παίζει ρόλο και ο αριθμός των πιστώσεων, αφού όπως ανέφερε χθες με επιστολή του στον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα ο πρόεδρος του ΤΕΙ Ηπείρου, “με την πρόσφατη κατανομή από το υπουργείο Παιδείας 500 νέων θέσεων μελών ΔΕΠ/ΕΠ στα ΑΕΙ της χώρας, στο ΤΕΙ Ηπείρου αποδόθηκαν μόνο εννέα θέσεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού"...