Της Χαράς Καλημέρη
Στο... συρτάρι μπαίνει, όπως όλα δείχνουν, το νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές το οποίο έχει προκαλέσει την αντίδραση πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ο νέος υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος παραβρέθηκε στη σύνοδο που πραγματοποίησαν εκτάκτως χθες οι πρόεδροι των ΤΕΙ, τόνισε την ανάγκη συναίνεσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, διαβεβαιώνοντας ότι ο διάλογος θα συνεχιστεί. Παράλληλα, στη σύνοδο συμφωνήθηκε να αρχίσουν συζητήσεις μεταξύ περιφερειακών ΤΕΙ και πανεπιστημίων στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, «παγώνει» η προώθηση προς ψήφιση του νομοσχεδίου για τις μεταπτυχιακές σπουδές που είχε σταλεί από την πρώην αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής. Σημειώνεται ότι και η νέα εκδοχή του νομοσχεδίου, το οποίο προβλέπει πλαφόν έως 1.000 ευρώ στα τέλη εγγραφής για τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και έως 2.500 ευρώ στα δίδακτρα για τα προγράμματα μεταπτυχιακής επαγγελματικής ειδίκευσης, ενώ ορίζει ποσοστώσεις στις αμοιβές των καθηγητών που συμμετέχουν σε αυτά, έχει απορριφθεί από τους πρυτάνεις οι οποίοι υποστηρίζουν ότι δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σε όλα τα πανεπιστήμια. «Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς συμφωνίες και συναινέσεις» εκτιμά ο κ. Γαβρόγλου, τονίζοντας την ανάγκη να συνεχιστεί ο διάλογος για το περίπλοκο, όπως το χαρακτήρισε, ζήτημα της επιβολής πλαφόν στα δίδακτρα.
Να μην αποκλειστούν
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος υπουργός Παιδείας θεωρεί ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστούν οικονομικά ασθενέστεροι φοιτητές από τις μεταπτυχιακές σπουδές λόγω των υψηλών διδάκτρων που υπάρχουν σήμερα και για τον λόγο αυτό επιμένει στη χορήγηση υποτροφιών από τα ΑΕΙ.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, θεωρεί ότι θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας να καθορίζει το κανονιστικό πλαίσιο και τα ακαδημαϊκά κριτήρια με τα οποία θα δημιουργούνται μεταπτυχιακά προγράμματα, αλλά τις αποφάσεις π.χ. για την ύπαρξη ή το ύψος των διδάκτρων να λαμβάνουν τα ίδια τα πανεπιστήμια ώστε να εξασφαλίζεται η αυτονομία τους.
Την ίδια ώρα, στο «τραπέζι» φαίνεται πως μπαίνει το θέμα της δημιουργίας ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω συνεργασίας των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των ερευνητικών κέντρων ανά περιφέρεια. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (επί προεδρίας Κ. Γαβρόγλου) έχει καταθέσει πόρισμα για τον Ενιαίο Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας που προβλέπει την αξιολόγηση όλων των ΤΕΙ ώστε, στη συνέχεια, είτε να συγχωνευθούν με πανεπιστήμια όσα πληρούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια ή καλύπτουν επιστημονικά πεδία που δεν υπάρχουν στα πανεπιστήμια είτε να «υποβιβασθούν» στη μορφή που είχαν τα ΤΕΙ πριν «ανωτατοποιηθούν» το 2001. Στο ίδιο πόρισμα, προτείνεται να δοθεί περίοδος τριετίας σε όσα μπορούν να καλύψουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια, ώστε να παραμείνουν στη σημερινή τους μορφή.